onsdag 9 december 2009

Det är helt galet...

vad religion + giriga människor blir för slutresultat...
http://www.bt.se/nyheter/boras/pastor-leo-hartikainen-svarar-herren-har-gett-oss-ingers-gard(1672133).gm
Det smärtar mig djupt när folk utnyttjas av olika anledningar, och det här är ren och skär misshandel i mina ögon. MAN GÖR INTE SÅ!

Jag tillhör en av alla de där som har gått ur svenska kyrkan av anledningen att jag inte ser mig själv som troende i den bemärkelsen att jag går i kyrka eller ber till någon form av gud.
Trots detta har jag ett synsätt som utgår från att man inte skall bete sig hur som helst mot sina medmänniskor.

Den gyllene regeln som man lärde sig i småskolan -behandla andra som du själv vill bli behandlad - sitter djupt rotad, men är för mig inte kopplat till någon religion utan är för mig vanligt hyfs.
För min del hoppas jag att denne man tar sitt förnuft till fånga och låter kvinnan få leva sina sista dagar som hon själv önskar -dvs i sin släkts familjegård.

Likaväl blir jag irriterad på försäljare som lurar av äldre människor deras surt förvärvade pengar. Behöver inte se längre än till min egen morfar som några år innan sin bortgång blev pålurad ett dyrt larm utan funktion (ett larm som är totalt värdelöst då det ALLTID var någon hemma i huset, och då larmades det såklart inte på!).

En annan äldre kvinna i bekantskapskretsen föll offer för en försäljare av något uppvärmningssystem. Denne man som sålde detta till henne for runt med henne till olika bankomater för att få ut pengar.

Nej, FULT är det att lura av äldre de sista örena dom har (givetvis skall man inte lura av NÅGON någonting, men när demenser kryper på osv, och de sedan inte ens minns att dom beställt nåt).

Nej, nog med galla för ikväll.
Imorgon är en skoldag med grupparbete, så sängen bör nog ropa lite på mig nu...

1 kommentar:

  1. Hej,
    Tack för din kommentar. Om du vill läsa lite om vad jag jobbar med så bloggade jag på InernetWorlds läsarlogg en vecka i somras http://www.loggenbloggen.se/?cat=173

    Jag förstår att du har det slitigt med plugg och småbarn, jag har själv tänkt tanken men avstår.

    Há det gott i jul!

    SvaraRadera